Monday, October 29, 2007

SUNNIVAS FØRSTE ORD !

Lite nytt å fortelle fra hverdagen i Pearson Street, der det for det meste går i eksamenslesning og nedtelling til hjemreise (6 uker igjen i skrivende stund!). Men litt Sunniva-stoff kan vi alltids skilte med til oppdaterings-hungrige blogg-fans der hjemme. Den store nyheten er at Sunniva i dag sa sitt første ord. Vi vet at vi er dristige nå, for den babblinga som babyer begynner med i ca. 6-månedersalderen kan lett forveksles med ord av overivrige og stolte foreldre. Ifølge et fag som Gunther tar dette semesteret, utviklings-psykologi, så er så små barn enda ikke i stand til å knytte lyder de lager med munnen, sammen med meningsfylte symboler. Sunniva har ofte sagt "mamamamamamamam", men vi har visst at dette ikke har betydd at hun har begynt å si "mamma" enda. Men når barna er ca. et år gamle, kan det forventes at de begynner å si sine første ord. Og Sunniva er nå straks 10 måneder gammel. Da Jeanette kom inn i stua i dag morges, (pappa hadde som vanlig stått opp med Sunniva mens mamma sov litt frempå), sa Sunniva ganske enkelt "mamma". Og dette gjentok hun to ganger like etter. Så vi velger å utnevne dette som det første ordet hun har sagt!

En annen ting er at hun har vokst, veslejenta vår. Husker dere dette bildet fra en bloggpost da hun var nyfødt? En dag gammel, sammen med bamsen som pappa kjøpte til henne som fødselspresang...
Vel, denne uken tok vi et nytt bilde av samme motiv, og selv om Bamse ikke har vokst nevneverdig, er det tydeligvis andre som har gjort det...
Sunniva sover nå på eget soverom, og det fungerer utmerket. Mamma og pappa trenger ikke liste seg på tå når de skal legge seg lenger...
Ved middagsbordet begynner Sunniva å bli mer og mer selvhjulpen, det blir mye griseri, men sånn er det. Her er det ost som går ned på høykant (noe inn i munnen, men mesteparten på gulvet)...
Sunniva har også blitt veldig mobil, kryper rundt i hele leiligheten. Her har hun funnet veien inn på badet, der hun forvisser seg om at det er dugelig med bleier på lageret...
På fredag var vi i bursdagsselskap hos Jeanettes klassevenninne Elisabeth, en av dem vi bodde sammen med i Simper Street i fjor...
Et hyggelig avbrekk i eksamenslesinga, med Smoothies og en himmelsk sjokoladekake (med vanilje-is, selvsagt). PS! Han med ryggen til er Lars, Gunther har vært hjemme hos ham noen ganger i høst og sett Liverpool-kamper. Det har ikke vært så kjekt, for Liverpool har skuffet i hver eneste kamp jeg har sett hos ham. Kanskje betyr det ulykke å se Liverpool-kamper hjemme hos en Chelsea-supporter?
Sunniva var ikke i sitt beste humør i dette fødselsdag-selskapet. Siden mamma og pappa har lest så mye til eksamen i det siste, har ikke Sunniva truffet så mange andre folk enn oss. Da var det nok litt uvant å plutselig ha så mange folk rundt seg. Det tok sin tid før hun tødde opp, og syntes det var greit å bli holdt av Cecilie...
Men etter hvert var det bare velstand, og Sunniva kostet sågar på seg en ny milepæl: Hun drakk fra glass for første gang, og det var Karoline som fikk æren av å innvie henne i denne kunsten. Smoothies er litt for tjukk til å drikke gjennom tåteflaske...
Vel hjemme igjen, og Sunniva demonstrerer at studebordet ikke lenger er et trygt sted å sette ting på. Hun kommer seg opp på kne helt på egen hånd, på jakt etter spennende ting, som for eksempel glass hun kan velte eller studiepapirer hun kan krølle sammen...
Og som om ikke alle disse nye spennende tingene i Sunnivas liv skulle være nok, så har hun forsyne meg begynt å spise lapper også, som mamma har bakt...
Det ble mye Sunniva denne gangen, men det er ganske enkelt fordi en bloggpost om pappa og mammas opplevelser den siste uken ville blitt en urkjedelig bloggpost om psykologiens og sykepleierfagets detaljer. For det er det livet har bestått av siden sist. I Sunnivas hverdag skjer det mye mer spennende ting, som dere forstår. Mamma, som allerede har levert inn to hjemme-eksamener, har sin første skole-eksamen i morgen (tirsdag 30. oktober), og siste eksamen torsdag 01. november (så blir det 5 uker praksis etterpå)...
Pappa har ikke eksamenene sine før om et par uker, men leser som en tulling likevel, for han føler seg ikke helt trygg på at han drar dette i havn. Men innimellom må hjernen få hvile, og hva er da bedre enn litt kvalitets-tungrock?
Pappa har forøvrig planene klare for hvordan Sunniva skal oppdras i den sunne og gode musikksmak. Jokke, kompisen til Pondus, har vist hvordan det skal gjøres (får bare håpe mamma ikke er like kjip som Jokkes samboer Camilla er i denne stripen. Klikk på bildet for detaljer)...
Det var alt for denne gang, mer å melde fra oss blir det om ca en uke.

4 comments:

Foreldre/svigerforeldre på Tau said...

heiåhå!
takk for koselige bilder og telefonprat. håper du får god fløtekake med mange lys til bursdagen din, jeanette. gratla! klart at sunniva kan si mamma. du må snart lære henne å si pappa, fa'mor og fa'ffar også.
ha god lesing!
mor, sviger- og farmor.

Tante Lill said...

Hurra for deg som fyller ditt år, ja deg vil jeg gratulere! Alle i ring og så videre. Gratulerer med den store dagen. 31 år er jo nesten ufattelig!!! Du er ei superflott kvinne, og holder deg ung og sprek. Skulle ønske jeg hadde ditt trenings gen. Du må lære meg noen knep når du kommer hjem. Hører at Gunther også er hard på treningen... kanskkje han kan lære den kolestreolrike mannen min noen triks.
Heldigvis er jeg bare 29 lenge enda. Jeg har forresten satt av tid til 30 års dag. Det blir fredag 4. juli. Det skal bli en kjempe fest, så dere må skaffe barnevakt. Nå må vi begynne å konkurere om mamma å de, det kan jo bli festlig. Jeg tror forøvrig du vinner....Hun skylder dere noen, og det gjør forresten jeg og, men det gleder jeg meg til. Tenk så kjekt å få være barnevakt for Sunniva!!
I dag ble taket i jelleren malt. Veggene er sparklet for andre gang. I morgen skal vi kjøpe fliser. Vi har en malermeser som går her på dagene, det er deilig å komme hjem når det har skjedd noe. I dag kom også en rørlegger for å lage noe greier. Et bad eller noe i den sjangeren. Det blir ikke noe fanzy greier men mer enn godt nok. Nå er det bare et par uker til det er ferdig. Odden gleder seg til å montere det nye anlegget. Det heter lifestyle og room mate og Gunther har greie på det. Det blir iallfall nok lyd i huset. Odden er super fornøyd. I dag er det hallowen. Som gode foreldre vi er så driter vi i gamle prinsipper(dere må nok finne dere i å gjøre det samme til stor glede for markedet)og kler ungene i skumle ting og sender dem ut i høstmørket på jekt etter snop. Amalie har allerede kommet hjem med favnen full, Emil er ute enda. Det piss regner.
Jeg fikk avslag på en jobb jeg søkte på i dag. Det er litt ekkelt å bli avvist, men jeg overlever. I morgen sal jeg søke på den stillingen jeg har i dag, den femte er det 4 nye stillinger på sosialkontoret som lyses ut, jeg må søke på dem også. Og får jeg ikke jobb kan jeg være dagmamma for Sunniva mens du jobber Jeanette. Det hadde jo vært kjekt.
I skrivende stund er klokken 04:00 hos dere, og dere sover forhåpentligvis godt før den siste eksamen. Da kan du slappe av med praksis etterpå og bare nyte de siste ukene dere har igjen. Gunther må også ha tusen ganger lykke til med lesing i to uker til. Jeg er helt sikker på at du kommer til å klare deg kjempefint. For en gammel:) mann som ikke har gått på skole på en stund kan det virke litt skremmende vet du:) Sunniva er som vanlig den deiligste jenten på jord. Jeg kan nesten ikke vente til dere kommer hjem....STÅ PÅ FOLKENS! JEG SER LYSET DERES I UMIDDELBAR NÆRHET.
Store og varme klemmer fra den største fan klubben i verden.

Tante Lill said...

Jeg ønsker meg forresten nytt tastatur med en splitter ny K på. Den vi har i dag må vi skkrape på med neglene for å få tilå virke. Og når den endelig kommer så kommer det så mange at jeg må slette en hel haug....gruff

mammamormorleif said...

Gratulere med dagen Jeanette. Prøvde å ringe, men ingen tok telefonen. Som vanleg mange fine bilete på bloggen av Sunniva. Kjekt at ho kan sei mamma. Ho seie nok snart momo og`. Vi snakkast på telefonen. Har nokre travle dagar framføre oss. Skal jobbe heile helga. Mange helsingar frå oss.