Tuesday, January 2, 2007

DEN SKAL TIDLIG KRØKES...


Det snakkes mye om hvor hardt det er for en kvinne å gå gjennom et svangerskap. Greit nok det, men man glemmer fort at belastningen er ganske stor på pappa også. Og da tenker jeg ikke på håndteringen av ens utkåredes "9 måneders PMS-tilstand", som en god venn av meg kalte det. Den virkelige byrden som ligger på en vordende far, er den gode barneoppdragelsen, de grunnleggende verdier man gjerne vil berike sitt avkom med, som en god grunnvoll for livet. En ting er alle de kristeliøse tingene, de får nok lille Sunniva med seg håper jeg, pappa er tross alt prest. Men hva med alle de andre viktige verdiene, som er så avgjørende for at et lite nurk ikke skal komme skjevt ut i livets mange prøvelser og fristelser? Her har pappa et stort ansvar, allerede gjennom svangerskapet, og her kommer noen glimt inn i hvordan jeg har prøvd, etter beste evne:

Det er avgjørende viktig at datteren vår får et fornuftig forhold til musikk. Mange år som ungdomsprest har vist meg at store deler av den oppvoksende generasjon har kommet alvorlig skjevt ut i forhold til dette. Midnight Oil er Australias absolutt beste musikk-eksport, og det sier ikke lite i et land som har fostret INXS, AC/DC, Bee Gees og ...eeh.. Kylie Minogue...nuvel. Da jeg gjennom mine psykologistudier fikk vite at spedbarn kan kjenne igjen sanger som ble sunget til dem da de var foster, var det bare å sette igang:

På fotballfronten er det som alle vet hveldig mye humbug å finne på markedet, og mangt et barnesinn er blitt formørket ved dårlig påvirkning av bevisstløse voksne. Jeg sprengjobber med å få tak i Liverpool-supporter-artikler til lille Sunniva. Og har gitt mine kompiser som holder med United eller andre suspekte lag, klar beskjed om at supportererartikler fra disse lagene som gis til min datter, vil bli brukt som bleie, og avsenderen skal få et digitalbilde av resultatet på mail! Her sitter pappa og leser for den snart ankommende om Pools 3-0 seier over Bolton 1.nyttårsdag, og Crouchs nydelige brasse-mål. Sunniva: You`ll Never Crawl Alone!

I tillegg til den internasjonale fotballen, er det viktig å ha hjertet på rett plass også når det gjelder norsk fotball. Og hva er da mer naturlig enn å få et tidlig hjerteforhold til Norges Vakreste Fotballklubb, Stavangers fotballstolthet FK Vidar. Best i byen (i samme divisjon som Viking og langt foran Viking på tabellen) i 1986-sesongen. I en tid da lugubre kjøpeklubber som Randaberg og SIF prøver å overta Vidars mangeårige domene som byens klubb nummer to, er det viktig at Sunniva får en god grunnvoll å stå på. (Ifølge Jeanette sparker hun så kraftig at hun antagelig blir en kløpper på å slå gode langpasninger på Vidars jentelag). Jeg skal be Frode Hansen i Vidar om å sende ned et Vidar-skjerf til den nye supporteren i fødselsgave.

Mange av mine venninner har sagt til meg at de ikke skjønner seg på oss mannfolk. Da pleier jeg alltid å svare dem at løsningen på all deres undring er like foran nasen deres. I tegneserien Pondus finner man ut alt man trenger å vite om fenomenet mannfolk. Pappa vil gjerne at Sunniva skal slippe all den frustrasjonen som mange av hans venninner har erfart, og derfor starter Pondus-leksjonene tidlig i Sunnivas liv:

Som dere forstår, det er hardt arbeid å være vordende pappa. Men har man sagt A, må man også si B, og ta konsekvensene....

4 comments:

morgan said...

Hei Gunther!

Du skal ha det at du er en god skribent. Når det gjelder musikken så er det bra, kan være tilbøyelig å være enig i tegneseriene, selv om jeg hadde håpet du leste Tommy og Tigern for henne. Trenger jo å vite litt om guttene i oppveksten og ikke bare slike sterkt Men så var det den brutale barnemishandlingen med Liverpool da. Fungerer ikke barnevernet i Australia siden du kan mishandle et barn så til de grader. Omsorgssvikt allerede i svangerskapet - det kaller jeg godt gjort av en prest. Men jeg får sette det på kontoen av uerfarenhet. Du er jo tross alt ikke 4 barns far på snart 36 år, men en ung uerfaren kommende far på 34.
Men som sagt, du skriver bra i stil, selv om innholdet nok ikke er så veldig, noe som er dokumentert under her:
Manchester U. 22 17 3 2 49 - 15 54
Chelsea 22 14 6 2 37 - 17 48
Liverpool 22 12 4 6 32 - 16 40
Arsenal 22 11 6 5 41 - 19 39

Gunther Theiss said...

Morgan er en god mann, men fotball er ikke hans sterke side, som bloggleserne sikkert forstår. Han er nok ganske misunnelig på at han ikke har kommet på disse knepene selv i forbindelse med oppdragelsen av sine egne første arvinger:)

Linda said...

Hei!!
Lenge siden. Håper dere har det fortsatt fint der borte..Kult at dere og har blogg=)Nå ble jeg VELDIG fornøyd;)
Lykke til med fødselen!
Klem Linda

roasto said...

javel Gunther.

Tenk at du har klart det me aldri har klart, nemlig det å få ei lita jente. Her er det tre Arsenal gutter, samt faren. Livet har skinnet til dem de siste dagene. Så kjekt at den nye verdensborgeren har sett verdens lys. Rekne med at livet er herlig nå, og alt er veldig kjekt. Lykke til, og kos dere alle tre.

Hilsen Haukelidgjengen på Jørpeland ( Kristine som skriver