Saturday, January 13, 2007

TIL AMALIE OG EMIL FRA SUNNIVA

Kjære søskenbarna mine! Jeg hører at dere vil ha mer stoff om farlige og dødelige vesener her i fødelandet mitt. Selv om jeg ikke har levd så veldig lenge enda, er det klart at jeg allerede har møtt på mange av dem:

Dette er den mest gufne gresshoppen jeg har truffet på til nå. De er neppe så svære hjemme i Norge, og legg spesielt merke til den spisse greia den har bak. Kanskje det er en giftpigg?Se på denne lille saken som kryper på fingrene til mamma. Pappa sier at det er en flein-snok, men det kan hende han bare bløffer fordi han ikke har peiling. Uansett så er de hårete og lodne, og jeg er sikker på at de kan krype opp i nasen på meg når jeg sover:Slimsneglen er en annen røver som ikke er til å spøke med. Legg merke til hornene:Firfisler kryr det av i dette landet, og mamma synes de er veldig søte. Men jeg er skeptisk. Dere er sikkert enige med meg i at denne krabaten neppe har rent mel i posen.Så har vi kjempemaurene da. Den mynten dere ser er større enn den norske 20-kronemynten, så som dere forstår, denne mauren er diger, og neppe ufarlig.Kenguruene skal liksom være så søte, men jeg er ikke helt trygg på dem jeg...Kan vi for eksempel stole på denne fyren her?Denne skapningen fant vi like utenfor huset der vi bor: Pinnedyret var en snodig krabat som mamma og pappa fant da de var på tur til Karijini oppe i nord i høst. Jeg vet ikke om den er så farlig, men jeg ville ikke hatt den i sengen min, for å si det slik.
Mamma og pappa vil absolutt ta meg med til Rottnest Island utenfor Perth. Vi skal visst dit når mormor og Leif kommer hit. Men problemet er at i tillegg til de skumle edderkoppene som finnes der....
så har vi denne lille skapningen: Quokkaen. Uttales koakka. Som dere ser, ligner den på en blanding av kenguru og rotte. Og det kan neppe være noen ufarlig kombinasjon. Den finnes bare på denne øya, ingen andre steder i HELE verden. Pappa skal absolutt være bajas og vise hvor modig han er som tørr å være så nær dem:Dette var noen eksempler på hva et lite søskenbarn kan komme borti her i Perth. Jeg skulle ønske dere kunne komme og besøke meg her nede, så kunne vi sett om vi fant noen flere rare og skumle dyr.
Men nå er det tid for meg til å sove litt igjen, på fanget til pappa. Vi snakkes, klem fra Sunniva.

1 comment:

mammamormorleif said...

Vi gledar oss til å reise til Rotnes Island, men ikkje tenk på alle dei farlege dyra du Sunniva. Vi har med :snakepistol, stor rottefelle og stor flugepisk. Men vist du absolutttttttttttt ikkje vil dit, kan mormor vere heime og passe deg...... Mange klemmar frå mormorleif.